Polski Wpis Unesco

Demoscena to międzynarodowa społeczność tworząca cyfrowe dzieła audiowizualne. Narzędziami artystów i artystek są urządzenia elektroniczne. Programy, muzyka i grafika powstają na najróżniejszym sprzęcie komputerowym i często przekraczają jego założenia techniczne — w imię sztuki.

Komitet Społeczny “Kronika Polskiej Demosceny” ściśle współpracował z zespołami demoscenowymi, organizacjami kulturalnymi oraz z osobami prowadzącymi badania naukowe dotyczące kultury i sztuki cyfrowej.

Całość zaczęła się gdzieś w 2019 roku, od tweeta ogłaszającego powstanie międzynarodowej inicjatywy The Art of Coding, mającej na celu uznanie twórczości demoscenowej jako rzemiosła i sztuki, których rozwój jest częścią współczesnej historii ludzkości.

Polska demoscena jest oficjalnie polskim dziedzictwem kulturowym.

Po dwóch latach ciężkiej pracy, w grudniu 2021 udało nam się otrzymać pismo z decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o wpisie demosceny na Krajową Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tym samym dołączyliśmy do Niemiec i Finlandii, a nasze doświadczenia otwarły drogę dla kolejnych krajów, które także pracowały nad swoimi wnioskami.

Decyzja Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o wpisie demosceny na Krajową Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

I am extremely happy that Poland, right after Finland and Germany, recognized the digital culture of the demoscene as immaterial cultural heritage. It is a huge milestone, as it confirms on an institutional level that the demoscene is a major influence on digital culture east and west, north and south, crossing all borders and boundaries. We are super-grateful for the success of the Polish scene and community behind Kronika Polskiej Demosceny, which pushed the successful application with great passion and energy. Ogromne gratulacje!.
Tobias Kopka Art of Coding co-founder

Co to oznacza dla demosceny?

Dla demosceny decyzja taka oznacza przede wszystkim, że jej dzieła stają się niniejszym oficjalną częścią kultury, polskiej i światowej — to nie jest mała rzecz. Możemy nadal się rozwijać, uprawiać te tradycje, które lubimy, i zmieniać te, które przestają nam z upływem czasu pasować, pozostając cudownie dziką, awangardową subkulturą.

Spoczywa na nas tylko jedno zobowiązanie, które nie zmieniło się zresztą od lat, żeby nadal tworzyć i nadal przekazywać nasze zwyczaje kolejnym pokoleniom osób zainteresowanych demosceną.

Zobaczcie, jaką tworzymy historię, od wczesnego crackerstwa, poprzez zaprzęganie nie do końca oczywistych narzędzi jako środków fantastycznej ekspresji, po podłożenie fundamentów pod wiele współczesnych twórczych branż — i w końcu znów pionierstwo, znów w dziedzinie kultury cyfrowej, tym razem jako społeczność, której dziwaczne tradycje i czasem kuriozalna twórczość zostają międzynarodowo uznane za istotny wkład w rozwój ludzkości. Kto by się spodziewał!

Misją UNESCO jest między innymi wypracowywanie i wdrażanie norm prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony dziedzictwa kulturowego. Możemy zatem liczyć na ochronę naszych prac, zbiorów i szczególnych umiejętności przed, nazwijmy to oględnie, niechcianą komercjalizacją przez podmioty niezwiązane z demosceną.

Jeśli chcemy, możemy bez cienia wstydu nazywać nasze prace — sztuką.

A oprócz tego mimochodem przyczyniamy się (my, demoscena) do pogłębienia zrozumienia wartości sztuki cyfrowej i rzemiosła związanego z jej tworzeniem.

Światowa lista UNESCO

Nie ukrywamy też, że gdzieś tam celem tej współpracy jest również wpisanie światowej demosceny na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości UNESCO — i będzie to pierwsza w historii kultura cyfrowa na tej liście. Mamy nadzieję, że dołączenie do naszego grona Holandii i Szwajcarii sprawi, że osiągniemy go prędzej niż później.

Partnerzy

Oklaski dla naszych partnerów! Organizacji i instytucji wspierających działalność Komitetu na rzecz zachowania i kultywowania tradycji demoscenowych (które teraz oficjalnie są częścią narodowego dziedzictwa kulturowego!).

KPD NEWS

Dzięki wsparciu Narodowego Instytutu Dziedzictwa w ramach programu “Niematerialne – przekaż dalej”, oraz przy współpracy z wyśmienitym socjologiem dr. Patrykiem Wasiakiem, wydaliśmy album pt. “Polska Demoscena jako wspólnota. Nieformalne praktyki kontaktów polskiej demosceny”. (więcej...)

Nasza reprezentacja w składzie Andrzej angelo Lichnerowicz oraz Łukasz zenial Szałankiewicz została zaproszona na Obchody święta niematerialnego dziedzictwa kulturowego w Zakopanem. (więcej...)

Twórczość naszej demosceny niniejszym należy do cyfrowego dziedzictwa polskiej kultury. A teraz zapnijcie pasy, bo będzie elegancko. Dzięki zaangażowaniu społeczności polskiej demosceny Andrzej Lichnerowicz i Kaja Mikoszewska z Komitetu Społecznego Kronika Polskiej Demosceny stworzyli i złożyli wniosek o wpis na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Dziś dotarł do nas podpisany dokument. Wniosek został przyjęty. (więcej...)